• 702

سیستم خنک کننده موتور خودرو چه سیستمی است؟

سیستم خنک کننده موتور خودرو چه سیستمی است؟

سیستم خنک کننده خودرو به منظور کاهش گرمایش موتور و جلوگیری از آسیب به قطعات آن طراحی شده است. این سیستم از سه بخش اصلی تشکیل شده است: رادیاتور، پمپ آب و ترموستات.
رادیاتور در سیستم خنک کننده، وظیفه جذب حرارت از آب خنک شده از موتور و انتقال آن به هوا را دارد. آب خنک کننده با استفاده از پمپ آب از موتور می رود و سپس از طریق لوله هایی که در رادیاتور قرار دارند، به رادیاتور رسیده و در آن خنک می شود. پس از خنک شدن، آب به موتور باز گردانده می شود تا به خنک شدن ادامه دهد.
ترموستات نیز یک دستگاه کنترلی است که وظیفه کنترل آب خنک کننده را دارد. ترموستات به پمپ آب دستور می دهد که آب را به رادیاتور کند تا بیشتر خنک شود. در صورتی که آب پایین تر از مقدار تعیین شده باشد، ترموستات به پمپ دستور می دهد که کمتر آب را به رادیاتور هدایت کند تا دمای آب افزایش یابد.
به طور کلی، سیستم خنک کننده موتور خودرو به منظور حفظ مناسب موتور و جلوگیری از آسیب قطعات آن نیاز است. بهترین روش برای حفظ سیستم خنک کننده، نظارت دقیق بر روی موتور و عیب یابی مشکلاتی است که هر گونه مشکل را شناسایی کند.

سیستم خنک کننده موتور خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم خنک کننده از سه بخش اصلی تشکیل شده است: رادیاتور، پمپ آب و ترموستات.
موتور خودرو حین کارکرد، گرمای زیادی زیادی می کند که در صورت عدم خنک شدن، می تواند باعث آسیب به قطعات و کاهش کارایی موتور شود. سیستم خنک کننده موتور با ترکیب عملکرد سه بخش اصلی، یعنی رادیاتور، پمپ آب و ترموستات، این حرارت را به منظور خنک شدن آب خنک کننده و موتور به کار می گیرد.
آب خنک کننده با استفاده از پمپ آب از موتور می رود و سپس از طریق لوله هایی که در رادیاتور قرار دارند، به رادیاتور رسیده و در آن خنک می شود. رادیاتور یک ساختار طراحی شده است که به منظور جذب حرارت از آب خنک شده و انتقال آن به هوا است. هر چه آب خنک شود از طریق لوله های رادیاتور عبور می کند، حرارت آن به هوا منتقل می شود و هوا خنک می شود.
ترموستات نیز یک دستگاه کنترلی است که وظیفه کنترل آب خنک کننده را دارد. ترموستات به پمپ آب دستور می دهد که آب را به رادیاتور کند تا بیشتر خنک شود. در صورتی که آب پایین تر از مقدار تعیین شده باشد، ترموستات به پمپ آب دستور می دهد که کمتر آب را به رادیاتور هدایت کند.

سیستم خنک کننده موتور خودرو از چه اجزائی تشکیل می شود؟

سیستم خنک کننده خودرو از سه بخش اصلی موتور تشکیل شده است که عبارتند از:
رادیاتور: رادیاتور یک قطعه اصلی در سیستم خنک کننده موتور خودرو است که برای جذب حرارت از آب خنک شده و انتقال آن به هوا طراحی شده است. رادیاتور از لوله هایی تشکیل شده است که داخل آن آب خنک شده جریان دارد. وقتی هوای خنک به رادیاتور می رسد، حرارت از آب خنک شده به هوا منتقل می شود و هوای خنک می شود.
پمپ آب: پمپ آب وظیفه پمپاژ آب خنک کننده از موتور به رادیاتور و برعکس را دارد. پمپ آب باید به طور مداوم در حال چرخش باشد تا آب خنک کننده به طور مداوم در مدار سیستم جریان داشته باشد.
ترموستات: ترموستات یک دستگاه کنترلی است که وظیفه کنترل آب خنک کننده را دارد. ترموستات در صورتی که آب بالاتر از مقدار تعیین شده در ترموستات باشد، به پمپ آب دستور می دهد که آب را به رادیاتور کند تا بیشتر خنک شود. در صورتی که آب پایین تر از مقدار تعیین شده باشد، ترموستات به پمپ دستور می دهد که کمتر آب را به رادیاتور هدایت کند تا دمای آب افزایش یابد.

عوامل خرابی سیستم خنک کننده خودرو کدامند؟

سیستم خنک کننده موتور خودرو یکی از اجزای حیاتی موتور است و هر گونه خرابی در این سیستم ممکن است باعث آسیب به موتور شود. برخی از عوامل خرابی سیستم خنک کننده خودرو عبارتند از :
نشت آب : نشت آب یکی از شایع ترین دلایل خرابی سیستم خنک کننده موتور است. اگر رادیاتور، لوله های خنک کننده یا پمپ آب خراب می شوند، ممکن است به نشت آب تبدیل شوند که این موضوع باعث افت فشار و جریان آب در سیستم خنک کننده می شود.
ترموستات خراب : ترموستات یکی از قطعات اصلی در سیستم خنک کننده موتور است که وظیفه کنترل آب خنک کننده را دارد. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است آب خنک کننده بیش از حد بالا یا پایین باشد که باعث خرابی موتور می شود.
پمپ آب خراب : پمپ آب وظیفه پمپاژ آب خنک کننده را دارد. اگر پمپ آب خراب شود، آب خنک کننده به درستی در مدار جریان نخواهد داشت و موتور با شدت بیشتر می شود.
خاک و کثیفی : خاک و کثیفی می توانند در سیستم خنک کننده موتور جمع شوند و باعث شوند لوله های خنک کننده و رادیاتور شوند. این موضوع باعث افزایش گرمای موتور می شود که می تواند باعث خرابی در موتور شود.
زمان : استفاده طولانی مدت از سیستم خنک کننده موتور خودرو می تواند باعث خرابی آن شود. لوله های خنک کننده، رادیاتور و پمپ آب با گذر زمان خراب شده و دچار نقص می شوند.

منبع : www.mersadcar.com

زمان تعویض روغن گیربکس
بخوانید
دلایل خرابی سیستم ترمز خودرو
بخوانید

سلام
مقاله خوبی بود ممنون اگر دوسداشته باشید میخوام در این جا به معرفی ۱۰ سایت خوب کشور بپردازم که در زمینه امداد خودرویی و خودروبری فعالیت دارند.
۱ . http://www.emdad100.com
سایت امداد ۱۰۰ یکی از سایت های فعال در زمینه امداد خودرو تبریز میباشد، این سایت خدمات امدادی را در سریع ترین زمان ممکن انجام میدهد.
۲ . http://www.emdad102.com
یکی از خوب های امداد خودرو در تبریز سایت امداد ۱۰۲ میباشد که با داشتن کادر متخصص و کاربلد آمادگی دارد فعالیت امدادی را در سراسر شهر تبریز انجام دهد.
۳ . http://www.emdad101.com
یکی از سایتهای معتبر و حرفه ای حمل خودرو در شهر تبریز میتوان سایت امداد ۱۰۱ را دانست این سایت با داشتن یک مجموعه خوب و متخصص آمادگی دارد تمامی خدمات امداد خودرویی در تبریز را به نحوه احسن انجام دهد.
۴ . http://www.khodrobaronline.ir
مجموعه خودروبر آنلاین در شهر های قزوین و رشت فعالیت میکند، این مجموعه فعالیت های امداد خودرویی و خودروبری را انجام میدهد. در هر جایی از استان قزوین خودرو شما دچار مشکل فنی شود کافیست با مجموعه ما تماس بگیرید.
۵ . http://www.khodrobarvizheh.ir
خودروبر ویژه یک سایت خودروبری در شهر قزوین میباشد که خدمات امداد خودرویی و خودروبری را به صورت تخصصی و حرفه ای انجام میدهد. این مجموعه با داشتن کادری متخصص و کاربلد تمامی خدمات خودروبری را به نحوه احسن انجام میدهد.
۶ . http://www.hashtgerd118.com
مجموعه هشتگرد ۱۱۸ فعالیت اصلی خود را در زمینه امداد خودرو هشتگرد و آبیک و نظر اباد انجام میدهد. یکی از مجموعه های معتبر و حرفه ای در شهر هشتگرد را میتوان هشتگرد ۱۱۸ نامید.
۷ . http://www.kouhin-sos.ir
فعالیت امداد شاهین کوهین به صورت شبانه روزی می باشد. ما با ارائه کلیه خدمات امداد خودرو و تعمیرات در محل با اکیپ مجرب و دوره دیده از مراکز معتبر آماده خدمت رسانی می باشیم.
۸ . http://www.emdadchakavak.com
امداد چکاوک ارس یکی از قدیمی ترین مجموعه های امداد خودرو با کادری متخصص و خودروبر های مجهز به پیشرفته ترین دستگاهها، آماده خدمات رسانی به هموطنان عزیز در سراسر کشور به صورت شبانه روزی می باشد.
۹ . http://www.khodrobar724.com
تیم تخصصی خودروبر و خودرو سوار ۷۲۴ با توجه به حمل و نقل و جابجایی روز افزون خودرو و ماشین ها، اقدام به خدمت رسانی به متقاضیان محترم برای هرگونه جابجایی و حمل انواع خودرو، انواع ماشین الات صنعتی و قطعات صنعتی بصورت تک و چند تایی کرده است
۱۰ . http://www.khodrobar725.com
خودروبر ستاره البرز آمادگی دارد خدمات حمل و نقل و جابجایی خودرو را انجام دهد، اکیپ فنی و تخصصی با مکانیک های متخصص از ویژگی های مهم این مجموعه امدادی است.

ONLINE APPOINTMENT

Book your appointment now and get $5 discount.

زمان تعویض روغن گیربکس
بخوانید
MAKE APPOINTMENT
LATEST POSTS
MOST VIEWED
TEXT WIDGET

Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida vehicula dolor

پنچرگیری ماشین ویژه بانوان
بخوانید
https://opusiptv.com/ تماس سریع